Adaptacja nastawnika przepustnicy

przez | 22 stycznia, 2021

Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy.

Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.

– Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
– Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
– Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
– Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
– Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki:

– Brak błędów a pamięci sterownika silnika.
– Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V
– Przepustnica w pozycji: „Bieg jałowy” (noga z gazu).
– Przepustnica czysta!
– Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)
– Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95şC
– W niektórych „mniejszych” silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo…) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość „0” na „zerowym” kanale adaptacji (00).

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU (ale bez zaworu regulacji biegu jałowego):

 Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

 [Wybór]

 [01 – Silnik]

 [Bloki pomiarowe – 08]

 Wybierz grupę „098” (lub grupę „001” w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS
 i Marelli np. silniki ADY i AEE).

 [Idź!]

 [Przełącz na Nastawy – 04]

 Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
 „Adapt. trwa” i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
 System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :

 [Bloki pomiarowe – 08]

 …i gotowe.

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW

(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 – informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu „Odczyt z sterownika”). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

Wybór:
01 – Silnik
Bloki pomiarowe – 08
Wybierz grupę „060”.

Idź!
Przełącz na Nastawy – 04
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: „Adapt. trwa” i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na: Bloki pomiarowe – 08

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000)

(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 – informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu „Odczyt z sterownika”). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg.

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

Wybór:
01 – Silnik
Nastawy podst. – 04
Wybierz grupę „060”.
Idź!
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk:

[ON/OFF/Dalej]

Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON.

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
„Adapt. trwa” i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć:

[ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe.

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF

Gotowe, powrót.

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *